Care a fost momentul care ti-a trezit pasiunea pentru aviatie si ce te-a inspirat sa devii aviator?
Teo: Momentul care mi-a trezit pasiunea pentru aviatie este unul din copilarie, deoarece locuind la curte am avut ocazia de a vedea zilnic atat avioane, cat si elicoptere care zburau deasupra curtii mele. Numai la auzul sunetului de motoare fugeam din casa pentru a le putea admira. De atunci, oricand auzeam un avion ridicam capul spre cer pentru a-l observa. Inspiratia a venit dupa ce la un Air Show, BIAS 2018, am avut ocazia sa discut cu piloti din cadrul Aeroclubului Romaniei si cu piloti militari. Atunci am aflat de cursurile oferite de Aeroclub si, asftfel, in 2019, la varsta de 16 ani m-am inscris la zbor. De acolo a inceput un drum lung si frumos in acest domeniu.
Cum ai descrie o zi obisnuita din viata ta de aviator si care sunt cele mai mari provocari pe care le intampini?
Teo: O zi obisnuita din viata de aviator incepe dimineata devreme, zilele de zbor fiind cele in care ma trezesc neobosit si plin de viata. La aerodrom merg impreuna cu colegii spre hangare pentru a scoate avioanele si pentru a le pregati pentru zbor. Odata inceputa activitatea, mirosul de combustibil, vuietul motoarelor, dar si atmosfera ma fac sa ma simt „acasa”. In functie de misiunea din acea zi pot zbura in imprejurimea aerodromului pentru a exersa aterizarile si decolarile sau ma pot indeparta pentru a lucra la probele de navigatie pentru concursuri. Cat nu sunt in aer, discut cu instructorul pentru a vedea eventualele greseli pe care le-am facut si cum le-as putea repara. La finalul zilei de zbor avem sarcina de a preda personalului tehnic aeronavele pentru ca acestea sa fie hangarate peste noapte.
Ca provocari in aviatie pot spune ca vremea este cel mai mare dusman, astfel ca sunt perioade din an in care situatia meteo evolueaza rapid si nu in bine. In aceste cazuri trebuie sa monitorizam constant cerul, sa fim siguri pe ce misiuni avem de executat, iar in caz de orice sa ajungem la aerodrom inaintea furtunii.
Air show-urile sunt si ele provocari, dar unele frumoase. In zilele de pregatire, cat si in zilele evolutiilor aeriene cu publicul totul trebuie sa iasa impecabil, fara greseli si trebuie ca toti sa aterizam cu bine. Organizarea unui asemenea show implica mult personal navigant, cat si tehnic, cu totii ocupandu-ne si de cele mai mici detalii pentru ca publicul sa fie incantat.
Personal am avut o provocare cu mine insumi in ceea ce priveste frica de pamant, astfel ca la aterizare aveam tendinta de a nu duce avionul spre pamant, ci a-l mentine in aer. Am avut putin de munca, dar intr-un final subconstientul a inteles faptul ca daca am decolat trebuie sa si aterizam.
Exista vreun zbor sau un eveniment aviatic care te-a marcat in mod special si pe care ai dori sa il impartasesti cu noi?
Teo: In viata de pilot exista un zbor care ne marcheaza pe toti si pe care nu il vom uita niciodata si anume, primul zbor in simpla comanda. Acest zbor are o insemnatate speciala, deoarece este pentru prima data cand urci singur in avion, fara instructor, si rulezi catre pista pentru a decola. In acel moment intelegi ca munca si determinarea ta au avut succes, iar instructorul a avut increderea ca tu sa ramai singur cu aeronava. Un alt moment pe care nu il voi uita curand este unul din anul 2023, cand am avut ocazia de a ajunge in cockpit-ul unei aeronave de transport militar, C27-J Spartan, pentru a fi pasagerul unui zbor. Ca simplu om sau ca pilot, zborul cu aceasta aeronava este unul special si poate chiar unic in viata.
Cum te ajuta echipamentele de la Photosetup in realizarea fotografiilor aeriene si cat de importanta este pentru tine fotografia in cadrul profesiei tale?
Teo: Avand pasiune pentru fotografie, atat a naturii, a evenimentelor, cat si sportiva, am ales PhotoSetup pentru a putea impartasi tuturor cat de frumoasa este aviatia. Aparatura de la PhotoSetup mi-a fost de mare ajutor atat in realizarea fotografiilor aer-aer, cat si a celor de la sol. Echipamentul, fiind unul compus din Canon R6 MK II cu tele-obiectivul Canon 100-50 mm, care s-au imbinat perfect, a fost unul ideal. Viteza de fotografiere a mirrorless-ului, cat si focala versatila a obiectivului au facut o combinatie foarte buna pentru fotografiile de la distante mici, cat si pentru cele de la distante mari. Aeronavele deplasandu-se cu viteze destul de mari, de la 300 km/h pana la 700-800 km/h (supersonicele), focusul de care da dovada R6MK II mi-a fost de mare ajutor si nu m-a lasat la greu.
In cadrul profesiei, fotografia m-a ajutat la surprinderea aeronavelor in evolutiile lor aeriene, unele cadre fiind unice, dar si la promovarea aviatiei sportive. Fotografia pentru noi constitui, astfel, un mijloc de promovare pe retelele de socializare, deoarece ne dorim sa inspiram cat mai multi tineri sa aleaga acest domeniu frumos.
Ce mesaj ai dori sa transmiti tinerilor care viseaza sa urmeze o cariera in aviatie?
Teo: Ceea ce doresc sa le transmit tinerilor care viseaza sa urmeze o cariera in aviatie este sa isi urmeze visul. Aviatia este un domeniu frumos, fascinant, dar si greu. Ii incurajez sa lupte pentru acest domeniu, sa nu se dea batuti, iar cand simt ca mai au putin si cedeaza, sa continue sa lupte. Le garantez ca la final de drum vor avea satisfactie si implinire.
Cea mai grea parte va fi cea de teorie, deoarece in aviatie orele de studiu sunt mai multe decat cele de zbor in prima instanta, insa acest lucrur nu ar trebui sa fie unul descurajator. Cunostintele acumulate in aceasta perioada le vor oferi cursantilor prilejul de a vedea lumea de sus si cu alti ochi. Nu renuntati la visurile voastre si faceti tot ce se poate pentru a le urma!
Mulțumim, Teo, pentru tot ce faci pentru fotografie si felicitari pentru parcursul tau in aviatie! Daca vrei sa ii urmaresti activitatea, arunca o privire pe profilul lui Teo de instagram,
aici.